Buddylezen Het Speleon

30 juni 2025

Het Speleon laat kinderen weer lezen!

Leescoördinatoren Fenna en Dimphy vertellen over tutorlezen. Interview door Liz en Anna (leesbuddy’s groep 8, Kindcentrum Het Speleon)

“Het leukste aan lezen is dat je in een verhaal verdwijnt, in een hele andere wereld alleen voor jezelf.”

Wat is buddylezen? Heel simpel. Je leest een boek samen met een ander kind. Iemand die supergoed is in spelling en taal en die daarom leescoördinator is geworden. Deze buddy helpt andere kinderen met lezen, geeft tips, complimentjes en bespreekt wat je hebt gelezen. Eigenlijk een soort boekenclubje, maar dan al tijdens het lezen! Het leuke is dat je samenleest met iemand van je eigen leeftijd, je klasgenoot of bestie. Fenna en Dimphy zijn leescoördinator op kindcentrum Het Speleon en vertellen over die taak. Het interview is geschreven en afgenomen door Liz en Anna, leesbuddy’s uit groep 8:

Wat doet een leescoördinator?

“Wij kijken hoe de leerkracht les geeft en helpen daarbij”, vertelt Dimphy. “We kijken naar hoe de kinderen lezen en hoe wij hen kunnen helpen. Daarbij hebben we contact met Margriet, van de bibliotheek. We observeren bij de leeslessen van groep 1 tot en met 8. Ook bij de begrijpelijk leeslessen. Naast leescoördinator zijn we ook taalcoördinator. We hebben kennis van spelling, over stellen, begrijpend lezen, technisch lezen en woordenschat. ‘Stellen’ is een stukje schrijven: hoe je dat moet doen.”

Opleiding tot leescoördinator voor kinderen

Fenna: “Wij hebben een opleiding tot leescoördinator gedaan. Je gaat een periode lang twee dagen naar de opleiding om echte opdrachten te doen. Je krijgt ook huiswerk mee. Bijvoorbeeld dingen in de klas oefenen en vertellen hoe dat ging. Dat moet je allemaal opschrijven en daar krijg je weer feedback op.”

Heb je zelf een favoriet kinderboek?

Fenna: “Ik ben nu met enkele kinderen ‘Kapitein Kwaadbaard en de 5 slangen’ aan het lezen van Kevin Hassing. Dat is heel spannend. Ik hou wel van avontuurlijke boeken! Ik hou ook van boeken die ook echt gebeurd kunnen zijn zoals ‘Blauwe plekken’ van Anke de Vries. Dat is heel mooi en indrukwekkend. Niet spannend zoals een horror boek maar spannend als in; wat een meisje gaat meemaken. Je leert er stiekem ook heel veel van. Laatst heb ik ‘De Tunnel’ van Anna Woltz gelezen. Dat gaat over de bombardementen In de Tweede Wereldoorlog in Londen. Mensen leefden in de tunnels van de metro. Een spannend boek én je leert wat van de geschiedenis!”

Zie je verbetering in het lezen sinds het buddylezen?

Dimphy: “Ja zeker! Maar niet alleen door het buddylezen. Dat komt ook doordat we nu een bibliotheek op het kindcentrum hebben en veel meer boeken. Voorheen hadden we mandjes lezen, weten jullie dat nog? Nu mag iedereen zelf een boek kiezen. Het is nu ook meer okay om te zeggen dat je lezen leuk vindt.

De rol van groep 8

Door het buddylezen zien we dat kinderen sneller naar een hoger leesniveau gaan en dat is heel fijn. Groep 8 is een belangrijke kracht hierin want zij laten het goede voorbeeld zien. Al is het af en toe best wel moeilijk, want niet alle kinderen willen luisteren en soms hebben ze gewoon geen zin. Daarom hebben we bedacht dat we niet te lange tijd achter elkaar buddy moeten zijn. We wisselen steeds van buddy zodat de kinderen zelf ook nog lekker kunnen lezen en het eigen leesplezier blijven houden.”

Dankjewel Liz en Anna voor dit interview, goed gedaan!

Meer informatie over buddylezen of Kindcentrum Het Speleon, mail Willy Smits (directeur): w.smits@kiemuden.nl

Liz en Anna, interview buddylezen Het Speleon
boekentips buddylezen kindcentrum Het Speleon